Lepels

Traject, Hedendaagse kunst in middeleeuwse werfkelders, Utrecht 1994

Aan de werven langs de grachten van Utrecht lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan. 16 kunstenaars hebben zich laten inspireren door de tegenstellingen tussen de drukte van de stad en de stilte aan het water, het leven boven en onder de grond, het verleden en het heden. Ze ontwierpen elk een beeld of installatie voor een door henzelf gekozen werfkelder. Het resultaat is een expositie langs de gehele Utrechtse Oudegracht, waarin de verscheidenheid aan middeleeuwse kelders en de diversiteit van de hedendaagse kunstwerken een verrrassend geheel opleveren.

Lepels, Oudegracht 62, Utrecht

De installatie van Ines Den Rooijen verwijst naar het aandeel wat de middenstand had en heeft in het functioneren van de kelders. In de werfkelder Oudegracht 62 is voor de duur van Traject een winkel gevestigd, die zijn producten te koop aanbiedt, gepresenteerd in glazen kasten met stalen frame, helder verlicht door halogeenlampen. De koper krijgt zijn aankoop mee in een doorzichtig plastic doosje. Het product zelf is echter, net als vele werfkelders zijn functie kwijt: de winkel verkoopt uitsluitend lepels met een gat erin. Een buitengewoon alledaags gebruiksvoorwerp dus, niet een ding om bewonderend naar te kijken maar om in de hand te nemen, waarvan de vorm logisch volgt uit die van de hand en uit de functie, maar dat met een even onverbiddelijke logica op de simpelste manier onbruikbaar is gemaakt. Met de hand. (als gevolg daarvan zullen geen twee lepels precies gelijk zijn) De kunstenaar, die zich voor deze gelegenheid als kleine neringdoende presenteert, op een plek waar oorspronkelijk meer fysieke levensbehoeften werden verhandeld, aangewezen op 'eksters' die zich laten verleiden door een curieus, maar nutteloos voorwerp. De kopers van de lepels zijn niet alleen klanten, maar ook medewerkers van de kunstenaar; zij zorgen ervoor dat het in de werfkelder geïnstalleerde beeld zich geleidelijk verspreidt over de bovenwereld.
HOME FOTO'S PANORAMA INFO